De methode

We maken gebruik van het gedachtegoed van Cor van Haenen van der Hout, wat ontstaan is na veel grafologisch onderzoek, zelfstudie en hulp aan schrijvende kinderen. Zij is bekend geworden door tal van publicaties rond het kinderhandschrift. In Kriebels , krabbels en hanepoten en iin Handschrift als signaal is haar visie te lezen.

Wij volgen de methode van Magdalena Heermann.
In deze methode staat een naloopschema om het schrijfprobleem te onderkennen.
Daarnaast zijn er oefeningen die gebruikt kunnen worden om al schrijvend meer in balans, in je eigen ritme te komen.
Wanneer iemand problemen heeft met schrijven gaat dit meestal samen met gevoelens van zich niet geaccepteerd voelen of , met jezelf niet goed genoeg vinden.
Schrijven is een vorm van “je uiten”. Dat moet je willen, maar ook durven.

In de methode Heermann komen oefeningen voor waarbij zelfrespect, innerlijke concentratie en het leren je te uiten erg belangrijk zijn.
Wanneer tenslotte de weg tot de beweging van het schrijven is losgemaakt, kan de leerling snel de vorm van de letters onder de knie krijgen. Er is een ontspannen mens en een ontspannen schrijver geboren.

Heermann zegt:

  • Niet corrigeren
  • Schrijfbewegingsoefeningen geven het kind de tijd om te ontspannen, en door de herhaling komt er ritme en wordt de motoriek losser. We moeten die tijd dus ook geven! De overgang van losse krabbels naar het vaste schrijven met al zijn afspraken moet dus niet te snel zijn.
  • De ongerichte behoefte om te bewegen naar een doelbewuste beweging moet zijn tijd krijgen.
  • Slecht handschrift wordt veroorzaakt door iets wat er met het kind aan de hand is, niet doordat het geen zin heeft!

Belangrijke punten:

  • geen lijnen
  •  grote bladen
  • de eerste drie maanden ontspanningsoefeningen die op papier of schoolbord worden gedaan.