De praktijk: Freek

In juni wordt Freek aangemeld. Hij is tien jaar en twee maanden. Het schrijven is een probleem. Freek heeft moeite met lezen en spelling, maar ook het proces van schrijven verloopt problematisch. Het kost hem fysiek zoveel moeite de letters op papier te krijgen. Hierdoor is Freek vaak niet op tijd klaar met zijn werk en dat frustreert behoorlijk.

Uit het eerste onderzoek blijkt dat Freek erg uit zijn ritme is en er veel boosheid in hem zit. In het handschrift is flinke druk te zien en de letters zijn heel nauw. De hoogte van de letters is veel groter dan de breedte en ook zijn de woorden en de letters tegen elkaar aan. Tussen de regels is weinig ruimte overgelaten en de letters raken een beetje verstrikt in elkaar.

Freek heeft ruimte nodig en moet de ruimte in durven gaan. Hij is onzeker of hij wel naar de ander toe kan en mag (verlegenheid). Dit kan alleen als hij zich weer fijn voelt, zijn boosheid weg is en hij weer goed in zijn eigen ritme komt. Om hem daarbij te helpen gaan we veel ontspannende en loslatende oefeningen doen.

Oefeningen die helpen om je emoties te laten vloeien en je emoties los te laten zijn: Schuin omhoog en dan met kracht schuin naar rechts en beneden. Alsof je op een duikplank stapt en met een boog de ballenbak of het zwembad inspringt. Op het bord tekenen we een duikplank en een zwembad rechtsonder. Freek gaat nu met zijn krijtje de duikplank op en zegt daarbij zelf: “Ik spring!”. Nu kan hij zelf bepalen hoe snel hij de plank op wil en wanneer hij durft te springen. Door de kracht van de sprong (de neerhaal met het krijtje) kan hij veel opgekropte boosheid en frustratie kwijt.

Een oefening om de ruimte te durven innemen en om het contact met andere mensen weer aan te gaan is: strepen naar rechts. Dit doen we op speelse manier. Freek houdt van voetbal dus tekent hij een doeltje aan de rechterkant van het papier. Aan de linkerkant tekent hij zichzelf en dan mag hij met krijt of potlood de snelheid van de bal laten zien door keihard in ‘het doel te schieten’. Zo kan hij lekker tekeergaan én de weg naar rechts biedt hem ook de mogelijkheid om te ervaren dat hij best de wereld tegemoet kan treden.

De derde oefening die we wat later met Freek gaan doen is de geluste guirlande en geluste arcade. De oefening reguleert zijn ademhaling en helpt hem om weer in zijn eigen ritme te komen. Lekker lang doorgaan en meedeinen in je eigen cadans. Dan weer sneller of juist heel langzaam. Het is een oefening waarbij inspanning en ontspanning elkaar afwisselen en zodoende wordt je lichaam eigenlijk gereset en komt het weer tot rust.

Na een periode van enkele maanden is aan het handschrift veel verbetering te zien. Er is veel minder druk, Freek is ruimer gaan schrijven en ook tussen de regels wordt veel meer ruimte gelaten.

De leerkracht in de klas vertelde dat Freek meer contact zoekt met zijn klasgenoten, meer voor zichzelf durft op te komen en rustiger oogt. Freek zelf zegt dat hij veel plezier heeft op school, hij bijna altijd op tijd klaar is met zijn werk en dat hij beter is gaan voetballen!

Reactie van de ouders:

Freek heeft van het begin af aan veel plezier in de schrijflessen. Hij komt er altijd vrolijk en ontspannen vandaan en dat is na school wel eens anders. Dan is hij vaak boos en mopperig. We hadden hem aangemeld omdat hij slordig schreef. Het is gewoon niet te lezen. En dan wordt de juf weer boos en dan wordt Freek weer boos. Nu zijn we een paar maanden verder en Freek gaat echt mooier schrijven. Het lijkt hem wel minder moeite te kosten. Hij zit in ieder geval niet meer zo krampachtig in zijn potlood te knijpen. Maar het leukste is wel dat Freek minder vaak boos is en vaker met vriendjes gaat spelen.